mandag 3. mars 2014

Verdens enkleste og beste kornbrød


Jeg er en av de som elsker et grovt, mørkt rugbrød. Desverre er det ikke alltid lett å finne disse mørke brødene på butikken, og ofte ender jeg opp med å måtte ty til de vakumpakkede "brød"skivene med holdbarhetsdato herfra og til evigheten - som smuldrer opp i tusen smuler i matpakken, og som i tillegg er meget lite Martha-mage vennlige... Gleden var derfor stor da jeg snublet over denne meget fristende oppskrift på matbloggen mynewroots. Ett par dager senere var psyllium husk kjøpt inn, oppskriften noe tilpasset innholdet i kjøkkenskapet mitt, og brødet sto klart til å hives i ovnen.

Denne oppskriften er superenkel og tar ikke mer enn ett par minutter å slenge sammen. Den er gluten og laktosefri, og passer dermed de fleste (som ikke har nøtteallergi!). Har man ikke alle ingrediensene i hus tar den gjerne litt lenger tid, ettersom man ikke får tak i psyllium husk overalt (jeg fant på helsekosten, den er megadrøy i bruk og var dermed heller ikke særlig dyr). Finner du ikke alle de andre ingrediensene er det fritt fram for å improvisere med andre (lignende) bakevarer. Jeg følger sjelden en oppskrift til punkt og prikke, og liker å bruke det jeg finner i skapet. Nå har jeg kanskje et over gjennomsnittet utstyrt kjøkkenskap, men det er en annen ting... Den største ulempen med oppskriften er nok at man må vente en goood stund før brødet er ferdig; oppskriften må svelle ett par timer, gjerne over natten. I tillegg til at brødet skal stå en god stund i ovnen. Men det er SÅ verdt det! Anbefaler gjerne å lage to (eller tre!) brød i samme slengen. Nok babling - her kommer oppskriften.

Enkelt kornbrød
1 brødform

2 dl solsikkekjerner
0,5 dl linfrø
0,5 dl sesamfrø
0,5 dl gresskarkjerner
1,5 dl nøtter (jeg brukte mandler, hasselnøtter og valnøtter)
3 dl store (glutenfrie) havregryn
2 ss chia frø (valgfritt)
3 ss psyllium husk pulver
1 ts salt
1 ss honning/brunt sukker
3 ss nøytral olje
4 dl vann



Det geniale med denne oppskriften er at man kan lage den rett i brødformen - ergo, minimalt med oppvask! Du bare blander alle de tørre ingrediensene i brødformen. Deretter måler du opp vann, blander i olje og honning, heller over i brødformen, og blander godt. Deretter må tålmodigheten settes på prøve, nå skal nemlig blandingen svelle i minst to timer. Jeg lot blandingen stå i kjøleskapet til påfølgende dag. Når miksen er ferdigsvellet settes brøden i en foroppvarmet ovn på 180 grader. La steke i 30 min før du tar brødet ut av brødformen, og lar det steke videre i 30-60 min. I min ovn tok deg hele 60 min (altså 1,5 timer tilsammen), men dette vil jeg tro varierer fra ovn til ovn. Når brødet er ferdigstekt lar du det hvile noen minutter før du skjærer det opp og nyyyyyyter verdens beste brødskiver. Smaker ypperlig med f eks avokado og paprika. Eller brie og honning. Eller sammen med suppe. Eller hvorfor ikke prøve deg på hjemmelaga sjokoladepålegg? Det gjorde jeg, og det var nam!

Hjemmelaga sjokoladepålegg
1 liten krukke

1 dl mandler
1 dl hasselnøtter
3 dadler
1 ss honning/brunt sukker
1 ss kakaopulver
1 krm salt
vann/nøytral olje til konsistens

Rist nøttene i ovnen på 180 grader i 10-15 min. Kjør nøttene i en god blender/stavmikser til de blir en flytende masse. Tilsett dadler, honning, kakaopulver og salt, og bland godt. Tilsett vann og/eller olje til konsistensen blir flytende nok (hvor mye du trenger avhenger av hvor god blender/stavmikser du har.. Stavmikseren min er av det eldre slaget, og jeg trengte derfor en del olje).




ENJOY!

1 kommentar:

  1. Nam! Ser utrolig godt ut. Psyllium husk er samme som fiberhusk og fås stort sett på alle mega/ meny :) Lykke til med bloggingen! Du får en snap når jeg har testa ut;)

    SvarSlett