mandag 5. mai 2014

Proteinrikt bananbrød m/ blåbær og valnøtter



Da jeg bodde i Washington DC var mitt svake punkt definitivt "noko attått" til den faste starbucks-kaffen. Min franske venn Fabian var som regel alltid sugen på noe søtt etter lunsj, og jeg lot meg vanligvis også friste. Mens han var en sucker for Starbucks sine chocolate-chips-cookies, var jeg fast tilhenger av det saftige bananbrødet med valnøtter. Men med sine 500 kalorier basert nesten utelukkende på sukker, var det kanskje ikke det beste alternativet rett etter lunsj.. Anyways, det er lov å kose seg i ny og ne, men etter at jeg kom hjem fra USA og ikke lenger spiser lunsj med søtsugne Fabian, har dette bananbrødet gått litt i glemmeboken. I disse dager er det imidlertid akkuratt ett år siden jeg flyttet fra DC, og småmelankolsk som jeg er, har jeg derfor cravet dette bananbrødet de siste dagene. Og hva er vel da bedre enn å prøve å lage sitt eget brød, dog i en litt mer næringsrik variant? Eksperimenteringen viste seg faktisk å bli mer enn vellykket - her snakker vi ett supersaftig bananbrød fyllt av smak, dette på tross av små/ingen mengder smør, hvitt mel og sukker! Bananen tilfører naturlig sødme, noe som gjør at sukkerbruken er liten, mens egg og bønner gjør sitt for at proteininnholdet er relativt høyt. Dersom du er skeptisk til bakst med bønner - prøv det! Du vil bli overrasket over hvor saftig baksten blir, og hvor lite (ingenting!) du smaker bønnene. Ett supert alternativ til både kaffekosen, frokosten eller mellommåltidet.

Proteinrikt bananbrød m/ blåbær og valnøtter
1 brødform

1,5 boks hvite bønner/kikerter
2 modne bananer
3 egg
2 dl speltmel (eller annen type mel, bruk gjerne en grov type)
2 ss brunt sukker
2 ss peanøttsmør
1 ss kanel
1 ts kardemomme
1 ts vaniljepulver
1 knivsodd salt
1 neve hakkede valnøtter
1 neve blåbær

Ha bønnene, bananene og egg i en blender og kjør den til du har fått en flytende masse. Tilsett de øvrige ingrediense, utenom blåbær, og bland godt sammen. Hell blandingen over i en bakepapirkledd brødform. Ha blåbærene på toppen, og trykk dem lett ned i deigen. Steg brødet i ovnen på 180 grader i cirka 45 minutter, avhengig av hvordan din ovn oppfører seg. Kaken er ferdig når det ikke henger deigrester igjen når du stikker en kniv el. nedi. Kan spises som den er, eller med f eks kremost, peanøttsmør, brunost, osv. Nam nam! Restene holder seg en god stund i kjøleskapet.




2 kommentarer:

  1. Fantastisk bra Martha :) Dette skal prøves! Så flink du er!
    Elsker å lage mat, men er så lei av alt jeg lager så passer ypperlig med ny inspirasjon :)
    Keep up the good work ;)
    -Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Siri! :D så kjekt at du vil prøve. Håpe det falle i smak ;)

      Slett