lørdag 24. mai 2014

Søtpotetlomper






Jeg er sikkert ikke den eneste her i landet som er glad i lompen - både til grillmat, mexicansk mat, søt mat, osv - lompen er jo som poteten (hehe), den kan brukes til alt! Forleden var det dags for å prøve seg på hjemmebakte lomper her i huset. Og da slo det meg; hvis jeg først skal lage mine egne lomper, hvorfor ikke bruke søtpotet istedet for vanlig potet? Jeg er jo kanskje søtpotetens største fan, så det var jo klart at dette måtte testes ut! Og ja... Det ble godt. Veldig godt! Og så veldig vanskelig var det heller ikke - ser vi bort i fra litt klissete deig og litt ekstra tid, møtte jeg ikke mange hindringene. Lompesuksess kan det vel kalles! Nam nam. Dette må dere prøve.


Søtpotetlomper
ca 15 små lomper

2 store søtpoteter
4 dl speltmel - eller annen type mel
1 ts salt

Kok søtpotetene møre, hell av vannet og avkjøl dem helt, før du fjerne skallet og moser dem sammen til en puré med en stavmikser. Tilsett salt og mel, juster mengde mel ut fra hvor mange og store søtpoteter du bruker. Jo mindre mel du bruker, jo bedre blir lompene, men har du en for løs deig er det umulig å kjevle den ut, så her må du bare prøve deg frem. Søtpoteter blir nok litt mer vannete enn vanlige poteter når de kokes, så jeg måtte bruke en del mer mel enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Når deigen er blitt passe fast i konsistensen ruller du den ut til en pølse, og deler den opp i små boller i passende størrelse. Deretter kjevler du ut så tynne lomper som du klarer. Ett tips er å også bruke en del mel til utbaking, slik at de ikke klistrer seg fast til kjøkkenbenken. Stek lompene i en teflonpanne uten smør/olje, på middels varme, til de får lysebrune flekker på begge sider. Mens du steker kan det være greit å legge lompene i ett vanndynket håndkle, slik at de ikke blir tørre.



Lompene oppbevares i en plastpose i romtemperatur, eventuelt kan de fryses (bruk gjerne matpapir mellom for at de ikke skal klistre seg). God lompefest!



1 kommentar: